Dag van de fondsenwerving
Het doel van een ‘dag van de fondsenwerving’ is om grote groepen deelnemers bekend en enthousiast te maken met de basisprincipes van het fondsenwerven.
Denk aan een zorginstelling met veel verschillende locaties. Veel medewerkers die onafhankelijk van elkaar vermogensfondsen aanschrijven, sponsors benaderen of om donaties vragen. Deze dag brengt structuur in het geheel. Het enthousiasme moet blijven, maar de coördinatie kan efficiënter. Denk aan medewerkers van de diverse Vriendenstichtingen die uw organisatie rijk is. Nieuw elan, de vonk moet weer overspringen, maar ze moeten ook van elkaar leren en meer en beter samenwerken op terreinen waar dat mogelijk is.
Mogelijke opzet van een ‘dag van de fondsenwerving’
We starten met een plenaire bijeenkomst voor alle aanwezigen. Een spreker vertelt in een notendop wat fondsenwerving inhoudt:
- Fondsenwerving is marketing voor non-profits.
- Fondsenwerven rust op drie pijlers: vermogensfondsen, sponsors en donateurs.
- Wat zijn de overeenkomsten en wat zijn de verschillen?
- Wie benader je waarvoor en op welke manier?
- Heb je je verhaal goed voorbereid?
- Hoe vind je die potentiële gevers?
- Is je interne huishouding op orde?
In deze ochtendsessie is het met name belangrijkom het gezamenlijk belang te onderstrepen en de knop om te zetten naar een nieuwe manier van denken. In de middag gaan de deelnemers in drie groepen uiteen voor verschillende workshops, die in carrouselvorm alle drie gevolgd worden.
Voorbeeld 1: Doel omschrijven
Welk doel heeft de organisatie voor ogen? In vakjargon heet dat: de “Case For Support” bepalen. Kort gezegd is het onontbeerlijk voor iedere fondsenwervende organisatie om het doel/project goed te omschrijven. Waar vraagt u geld voor en hoeveel heeft u nodig? Waar ligt de urgentie, wat is de noodzaak? Welke droom heeft u voor ogen?
Voorbeeld 2: Vermogensfondsen
Er vissen velen fondsenwervers in dezelfde vermogensfondsenvijver. Waar vindt u de fondsen die relevant zijn voor uw werkterrein? Hoe schrijft u een goede aanvraag?
Wat maakt dat uw aanvraag er tussenuit springt? Hoe brengt u uw project helder over het voetlicht? Heeft u er wel eens over nagedacht dat de Vriendenstichting van uw eigen organisatie eigenlijk ook als vermogensfonds moet worden benaderd.
Voorbeeld 3: Sponsoring
Hier wordt echt een beroep gedaan op de ondernemersgeest van de deelnemers. U komt vaak bij potentiële gevers over de vloer. Wat is het verschil tussen sponsoring en een gift?
Hoe vangt u koopsignalen op? Durft u de geefvraag te stellen? Wat kunt u, als vertegenwoordiger van uw organisatie, voor een tegenprestatie leveren? U bent de oren en ogen van ow organisatie in de omgeving en kunt als geen ander de contacten leggen, maar hoe pakt u dat aan? Aan het eind van de middag hebben de deelnemers de instrumenten aangereikt gekregen om een (eenvoudig) sponsorplan op te stellen en dat is dan ook tevens de concrete huiswerkopdracht. Aan het eind van de dag komen de deelnemers nog een keer plenair bijeen en wordt de dag samengevat, wordt de output besproken en wordt er geëvalueerd.